lördag 29 september 2012

Draken lyfter i motvind

Frölunda - AIK 4-2 (2-1, 1-1, 1-0)

Det blev ännu en tung torsk att lägga till samlingen och mörkret har obönhörligen lagt sig över AIK:s säsongsinledning. Svart himmel blues. Bitterhet och aska. Den som vill grina och tycka synd om sig själv rekommenderas en rosa blaska. Själv snöt jag mig redan i morse i Wennerholms senaste dumheter. Sedan dess går jag all in for the rising. Det är inte värdigt en gnagare att vika ner sig efter sju omgångar. Det är inte färdigt bara för att hela hockeysverige tror att vi är finito.

I Scandinavium föll AIK återigen på individuella misstag. Inte desto mindre föll man som ett lag.

Det är inte tid för att peka syndabockar och kräva avgångar. Det är tid för samling, svartgul enighet och AIK mot hela jävla världen. Är det någonting den här klubben är världsmästare på så är det just detta. Det finns ingen annan klubb i det här landet som har samma förmåga att resa sig på nio. Vi är inte Bajen. En stående räkning har mig veterligen ingen dött av. Om draken ska lyfta så vill det till att laget växer samman och att alla vi som står bakom och bredvid gör allt vi kan för att stötta och blåsa liv i det.

För det är laget som ska göra det. Inte Gozzi eller Perra. Inte Pirnes eller ens Viktor Fasth. Det är laget - Gnaget.

* * *

Det var mycket som var sig likt mot Frölunda. Ännu en gång spelar AIK stundtals bra framåt. Effektiviteten är dock dålig. Istället för att ta ledningen i matchen hamnar vi, till följd av individuella klantigheter, i jobbiga underlägen och uppförsbackar. Inte bara två gånger, utan tre. När Frölunda sen får 4-2 i present är det tack och godnatt. Ett nytt tungt fall, men som jag ser det, ändå ett fall framåt. Spelare som tidigare mest sett vilsna och förvirrade ut klev idag fram och visade att de kan mer än bara lyfta lön.

Björn Melin var AIK:s bäste forward, och belönades med ett enkelt mål. Den skadebenägne Pirnes visade sisu när han tryckte in kvitteringen till 1-1. Sandberg gjorde bra ifrån sig både på isen och vid sidan om. Sa rätt saker i en intervju och visade för första gången på länge varför jag tidigare trott så mycket på honom som Dickens efterträdare på kaptensposten. Att mycket såg illa ut, för att inte säga skitdåligt, även idag tänker jag inte älta i. Det handlar om att gå vidare. Det handlar om att resa sig.

* * *

AIK-Rögle på tisdag. AIK-Växjö på lördag. Ska man som gnagare som sällan går på hockey bara gå på två hemmamatcher i år så är det dessa. Låt inte Hovet gapa ilsket tomt och öde! Stöd AIK när AIK behöver det som mest! Visa att Du bryr dig om AIK Hockey!

* * *

Den svartgula hockeylördagen började annars bra. AIK J20 mosade Luleå på bortaplan i Superelit Norra. Det var 0-5 redan i första pausen, 2-6 i andra och efter tre spelade perioder stod det 3-8 på resultattavlan. En överkörning lika efterlängtad som nödvändig. Efter en riktigt dålig start på säsongen, med bara en seger på fem försök, tre ynka pinnar och en jumboplats i tabellen, reste sig Gnaget och lyfte.

AIK:s bäste poängplockare så här långt, Christoffer Gozzi, visade vägen. Med två mål och en assist klättrade han i poängligan och överglänste Luleås och hela seriens poängkung, Johan Porsberger. Sistnämnde scorade blott en gång. Noterbart även att Kukan stod för en ass i hemmalaget. AIK:s kasse vaktades för övrigt av Osten, son till den gamle landslagsmålvakten med samma smeknamn.

* * *

Även mitt nya favoritlag, AIK Dam, var i farten idag. I en vad jag förstått jämn match drog hemmalaget Munksund-Skuthamn till slut längsta strået. AIK vann skotten med 27-35, tryckte på mot slutet och reducerade till 3-4 med fem och en halv minut kvar. Line Bialik Öien gjorde två mål och Sabina Küller 1+1. Men Munksund-Skuthamn vann matchen med 5-3 och toppar därmed Riksserien efter tre spelade omgångar. Laget har förkrossande 19-8 i målskillnad.

Noterbart är att poängligan toppas av fyra munksundare. Rebecca Stenberg för närvarande poängdrottning med hela 1+8 på tre spelade matcher. Bäst i AIK är Bialik Öien, med 4+0. Målvaktsligan toppas föga överraskande av Sara Grahn. Med tre segrar av tre möjliga, tre insläppta mål och oerhörda 97.14 i räddningsprocent är hon överlägset bäst i serien. Idag stod Grahn för 33 räddningar när hennes Brynäs sudden-besegrade Linköping med 3-2 hemma i Gävle.

* * *

Jag har typ 57 sportkanaler på teven men inte en enda av dem visade AIK:s match i Piteå. Skandal och AVGÅ ALLA!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dam hockey vem fan bryr sig lägg ner eller avgå.Gå på hockey tänker jag inte göra innan fotbollen är slut.Avgå om du inte tycker som mig. Jag betalar inte för att se det här jag ska ha betalt.

Greken sa...

Hur mycket ska du ha? Om du är snäll kanske jag kommer på lördag