lördag 3 september 2011

Posörerna

Det är långt mellan lycka och leda
När en smekning bränner som sveda
På fredag...

* * *

Alltså. Jag vet att försäsong är försäsong och jag vet att tränings-matcher kan man inte dra några växlar av och bla bla bla. Men hur kul är det egentligen att ägna en myspysig fredagskväll åt sitta på en skabbig läktare - förvisso på MIN plats men ändå - och se ett gäng oinspirerade hockeyspelare glida runt och posera? När Blomdahl är offensivt bäst i laget är det förvisso smått sensationellt och på sätt och vis intressant men det säger också en del om den samlade laginsatsen. Ärligt talat, det borde inte kosta pengar att se den här typen av matcher. Man borde snarare få betalt för att bevittna dem.

Det minsta man kan begära är att AIK låter ungdomar under 18 gå in gratis. Kanske något att fundera på inför nästa års försäsong.

* * *

Som tur är har man ett socialt liv vid sidan av hockeyn. Eddie, Baloo och jag hade roligt igår trots den undermåliga underhållningen som erbjöds på isen. Eddie hade med sig en sån där modern läsplatta och den kollade vi på i andra pausen. Tänk, jag som trodde att man hade läsplattor för att läsa böcker på! Snacka om att man har dålig koll. Läsplattor kan man göra mycket mer än läsa på. Till exempel kan man se på fotboll. Åtminstone kan man det på Eddies läsplatta. I andra pausen tittade vi på Ungern-Sverige. Bilden hackade lite, eller så var det bara spelet. Vi hann hursomhelst med att se ett rejält stolpskott innan det var dags för posörerna att åter göra entré.

* * *

Det ska ärligt sägas att den tredje akten var betydligt bättre än de två första. Jag tror faktiskt inte att jag gäspade mer än ett par gånger. Och juniorerna, som var många, gjorde sitt bästa för att väcka liv i sina äldre lagkamrater. De försökte, kämpade, åkte skridskor och slet. När Almtuna kvitterade med en och trettio kvar så blev jag emellertid mycket trött. Ännu tröttare blev jag när Videll slafsade bort sin straff med ett fjuttigt skitskott. För att inte tala om Rosén. Nordström försökte i alla fall göra en Foppa - om än med fiaskoartad ackuratess.

* * *

Höjden av vad man nu ska kalla det - förnedring kanske? - måste ha varit när vår alltid lika hurtiga speaker avslutade den minnesvärda hockeykvällen med en ack så viktig påminnelse: "Glöm nu inte att köpa biljetter till elitseriepremiären mot Timrå den 15:e september. Vi hoppas på ett fullsatt Hovet."

Som om någon AIK:are som besökte Hovet igår kväll INTE hade tänkt gå på premiären. "Nä, asså, vi går bara på träningsmatcher."


* * *

Det kanske verkar som att jag är ovanligt sur och itrriterad idag. Det är jag också. Men det beror inte på AIK eller strafförlusten. Nej, nej, nej. Det som verkligen gjorde mig besviken igår kväll var något helt annat. Nämligen detta: Varför spolade de inte om isen inför straffläggningen? Det är ju för helvete kutym!

* * *

AVGÅ HAMRÉN!

1 kommentar:

Baloo sa...

Det enda som var rätt.... Jag fick ha MIN plats...